Reisverslag 2 juni t/m 21 juni 2000

Het reisverslag van onze rondreis door West Canada. We starten in Vancouver (British Columbia) en via de Rocky Mountains eindigen we in Calgary (Alberta)

Amsterdam – Vancouver (dag 1)

Vr. 02-06-00

Om 13.40 uur vertrekken we vanaf Schiphol richting Vancouver. Na 9 ½ uur komen we, vermoeid van de lange reis, aan in Vancouver. Als eerste halen we de huurauto op, een Chrysler Neon. De koffers erin en op weg naar Downtown Vancouver om een hotel te zoeken. Hotels genoeg dus dat is snel gedaan.
Na een snelle douche duiken we, om 18.15 Canadese tijd, totaal uitgeput van de reis in bed.

Vancouver (dag 2)

Za. 03-06-00

Vanmorgen al heel vroeg wakker in verband met de jetlag. Na een poosje luieren, besluiten we maar vroeg op pad te gaan om Vancouver te ontdekken. Om half 8 in de morgen lopen we al op straat maar de temperatuur is al prima. Omdat de afstanden in downtown Vancouver niet zo groot zijn gaan we lekker te voet de stad in. Vanuit het hotel lopen we via Seawall Promenade naar Stanley Park. Stanley Park is een groot bos op een schiereiland in de stad met prachtige wandelroutes. Tijdens onze wandeling komen we op mooie plaatsen zoals b.v. Beaver Lake, een meertje vol met waterlelies. Andere bezienswaardigheden in Stanley Park zijn o.a. de jachthaven (zier er zeer duur uit) en de totempalen.
Na Stanley Park gaan we terug de bewoonde wereld in. Via Robson Street, een grote winkelstraat, keren we na wat dwalen terug in het hotel.
We geven de voeten wat rust, frissen ons wat op, en naar Gastown. Gastown is het oudste deel van downtown Vancouver en mooi opgeknapt. De wijk herbergt nu vele winkeltjes en restaurants waarvan we er eentje uitkiezen om wat te eten.

Vancouver – Parksville, Vancouver Island (dag 3)

Zo. 04-06-00

Alweer vroeg uit de veren (06.00 uur) Alles ingepakt en op weg naar Vancouver Island.
We zijn keurig op tijd bij de veerboot. Na een prachtige boottocht van 1 ½ uur, en een overdadig ontbijt) komen we aan op het mooie eiland. Ons doel voor vandaag is Parksville.
Na een prachtige en ontspannen autorit komen we aan in Parksville en zoeken we een motel. Het motel ligt aan het strand waar we eind van de middag nog lekker wat rondhangen.
‘s Avonds lekker eten bij Joe’s.

Parksville – Tofino (dag 4)

Ma. 05-06-00

Het gaat ’s morgens al wat beter, 07.00 uur zijn we weer op. Na een stevig ontbijt en een bezoekje aan het postkantoor vertrekken we richting Tofino aan de andere kant (westkant) van het eiland. De route voert ons over de bergen naar de Pacific Rim. Het is regenachtig dus een tussenstop valt in het water, we rijden in 1x door naar Tofino. Om 11.30 uur komen we aan in Tofino en besluiten om direct in te schepen voor een ‘walvistour’. De tocht duurt ongeveer 3 ½ uur en voert ons tussen de vele eilandjes naar de grote oceaan. Na de vele vogels, enkele zeeleeuwen en andere dieren krijgen we uiteindelijk toch nog één walvis te zien!
Terug in Tofino zoeken we een motel en spoelen het zout (golfslag) van ons af. Na een goede maaltijd bij ‘Lot’s’ kunnen we er weer tegen.

Tofino – Victoria (dag 5)

Di. 06-06-00

Deze morgen staan we om 06.45 op. Het regent!
Eerst maar ontbijten en dan zien we wel verder. Na het ontbijt de auto weer inpakken en opweg naar Victoria. Omdat het blijft regenen, rijden we in één keer door naar Victoria waar we om ongeveer 13.30 arriveren. In het reisboekje (Trotter) hebben we een motel gevonden wat midden in het centrum ligt en goed betaalbaar is. Het motel is snel gevonden en er is gelukkig nog plaats. Snel de bagage uitladen en Victoria verkennen! Het is ondertussen droog.
’s Avonds heerlijk gegeten bij ‘Pagliacci’s’ (ook uit de reisgids) We lopen na het eten lans de haven waar het gezellig druk is, diverse straatartiesten vermaken de passanten.

Victoria (dag 6)

Wo. 07-06-00

Vanmorgen, voor zover mogelijk, uitgeslapen! Daarna eerst voor de innerlijke mens gezorgt met een stevig ontbijt.
Na het ontbijt een bezoek aan Chinatown en vanaf Chinatown lopen we door naar Market Square.

Market Square is een mooi gerestaureerd plein, omgeven door oude bakstenen gebouwen met diverse doorgangen en voetgangersbruggetjes. In de oude pakhuizen zijn vele kleine winkeltjes gehuisvest.

Na Market Square bezoeken we het Royal British Columbia Museum waar op fraaie wijze de natuurgeschiedenis is weergegeven. Op de 2e verdieping de geschiedenis van de inwoners, als eerste natuurlijk de indianen en later de invloeden van de Europeanen.
Na nog wat winkelen, keren we terug naar het hotel. Begin van de avond een snelle hap bij de “Pizza Hut” en een lekkere wandeling langs de haven.

Morgen moeten we weer vroeg op om de boot van 08.00 uur naar het vaste land te halen.

Victoria – Penticton (dag 7)

Do. 08-06-00

Na een slechte nachtrust zijn we om 06.00 uur opgestaan om de boot van 08.00 uur naar Vancouver te halen. We zijn lekker op tijd bij de boot, en kunnen vrij snel aan boord. Na een mooie rustige oversteek de tank gevuld, het thuisfront gebeld, en op weg richting de Rocky’s. In Vancouver eerst nog wat problemen om de goede weg te vinden maar daarna gaat het goed.
Ongeveer 17.00 uur zoeken we een motel in Penticton. Na een heerlijke maaltijd bij een grieks/Italiaans restaurant zoeken we het motel weer op. Gelukkig hebben we een beter bed dan gisteren, dus kunnen we weer wat slaap inhalen.

Penticton – Revelstoke (dag 8)

Vr. 09-06-00

Vandaag lekker rustig aan, we hoeven niet zoveel kilometers te maken. Na een luchtig ontbijt en het vullen van de tank gaan we op weg richting Revelstoke.
Onderweg, door het wijngebied, stoppen we regelmatig om te genieten van de prachtige omgeving.

Bij Revelstoke aangekomen besluiten we om eerst een kijkje te nemen bij de Revelstoke Dam. Bij deze grote stuwdam is het mogelijk om binnen te kijken en middels een rondleiding kennis te nemen van de bouw van de dam en de werking.
Na het bezoek aan de dam rijden we naar het stadje Revelstoke en zo zoeken daar een motel voor de overnachting. In de motelkamer kijken we in wat folders om een indruk te krijgen wat er allemaal te doen is in de omgeving. Van het bekijken van de omgeving komt echter niet veel, na het eten moeten we snel terug lopen naar het motel omdat er een enorme regenbui aankomt.
Morgen gaan we richting de sneeuw.

Revelstoke (dag 9)

Za. 10-06-00

Vandaag rijden we naar het Nationaal Park Revelstoke. Na 12 kilometer bergop stuiten we op een wegblokkade. Door een aardverschuiving is de weg afgesloten, we parkeren de auto aan gaan te voet verder naar de top van de berg. Na zo’n 3 km lopen bereiken we de top, er ligt nog wel sneeuw maar echt veel is het niet. We dalen weer op ons gemak af en rijden vervolgens terug naar Revelstoke waar we een lichte lunch eten. Het is koud en regenachtig en we besluiten terug te keren naar het motel. Tot mijn vreugde is er voetbal op tv. Het EK 2000 is bezig en ik kijk lekker naar Belgie-Zweden.
’s Avonds is het weer wat opgeknapt en slenteren we nog wat door het stadje.

Revelstoke – Kamloops (dag 10)

Zo. 11-06-00

Op weg naar Kamloops. De route voert ons door de uitlopers van de Rocky’s en we rijden het grootste deel van de route langs de Columbia River. Begin van de middag komen we aan in Kamloops, en we krijgen de laatste kamer in Scott’s Inn.
Terwijl we de koffers uitpakken pikken we nog net de laatste minuten mee van het Nederlands elftal (1-0).
’s Middags verkennen we Kamloops. Aan de oever van de rivier genieten we van het heerlijke zonnetje.

Kamloops – Wells Gray Park (dag 11)

Ma. 12-06-00

Vannacht hebben we redelijk geslapen, maar we moeten er wel voor zorgen dat we bij de treinrails weg zien te komen. Wat een herrie maken die goederentreinen ’s nachts!
Vandaag gaan we op weg naar het Wells Gray Park. Het ontbijt doen we wel wat later onderweg, de restaurants gaan vandaag later open omdat het 2e pinksterdag is. We rijden richting Clearwater en rond 10.30 uur krijgen we, midden in de rimboe, alsnog ons ontbijt. In Clearwater nemen we de afslag richting Wells Gray en rijden steeds verder het verlaten landschap in. Uiteindelijk komen we dan toch aan bij het motel wat zeer mooi is gelegen bij de ingang van het park. De weg er naar toe is ook al schitterend, je waant je helemaal alleen op de wereld omgeven door de natuur.
In het motel zijn alleen de duurste kamers nog beschikbaar, maar dan heb je ook wel een schitterende kamer in een mooie blokhut met prachtig uitzicht.

De regen valt met bakken uit de hemel, maar dit is waarschijnlijk ook de reden dat het park zo mooi groen is. Als het uiteindelijk stopt met regenen lopen we nog een “eindje” het park in. Het pad loopt stijl naar boven en de top hebben we niet gehaald. Dit komt niet alleen omdat het zo stijl is, maar heeft zeker ook te maken met de aanval van enorme zwermen muggen.
Tijdens de wandeling hebben we gezelschap van de hond ‘Husky’. De hond hoort bij hert hotel en loopt mee om ons te beschermen tegen de beren.
Terug in het motel zijn we net op tijd om te eten en mee kijken naar de mooie dia’s van gids Jim.
Na de dia serie maken we een afspraak om de volgende morgen met Jim een dagje op stap te gaan in het park.

Wells Gray Park (dag 12)

Di. 13-06-00

Vandaag op stap met Jim. Eerst een stevig ontbijt en dan op weg (09.30 uur) We zijn de enige 2 personen die hebben ingeschreven op de tocht, dus we hebben een privé gids die de hele dag afstemt op onze wensen!
In de jeep van Jim rijden we het park binnen, de eerste stop is Helmcken Falls. Deze watervalstort zo’n 140 meter naar beneden en is omgeven door een mooie rotsformatie, we genieten een poosje van het mooie beeld. De 2e stop is Ray Farm, na een korte wandeling komen we bij een oude vervallen ‘boerderij’. In deze rustige omgeving is normaliter veel ‘wildlife’te zien, helaas vandaag niet omdat de parkwachters te veel herrie maken het onderhoudswerkzaamheden.
Vervolgens gaan we naar Bailey’s Chute, een prachtige stroomversnelling. Van hieruit maken we een wandeling van zo’n 2 uur via de “West Loop Trail” langs de rivier en door het bos. Onderweg vertelt Jim van alles over planten, vogels en bomen.
Na deze tocht eten we onze lunch die we ’s morgens vanuit het motel hebben meegenomen. Na de lunch gaan we naar het eindpunt van de tocht, Clearwater Lake. We genieten daar een poosje van de schitterende omgeving en rijden dan de weg terug naar het motel. Onderweg stoppen we nog op een aantal plaatsen die we op de heenweg hebben overgeslagen. Deze stops zijn:
– Zellers Lake, een klein afgelegen meertje
– Dawson Falls, 90 meter breed en 15 meter hoog, Prachtig!

Tijdens de wandelingen hebben we wel veel sporen gezien van ‘wildlife’, zoals bv. ‘bear-shit’ en ‘moosetracks’, maar nog geen dieren. Maar gelukkig, bijna aan het eind van rit, zit er plotseling een zwarte beer aan de kant van de weg.
Dit exemplaar is middelgroot (en bruin) volgens Jim. We mogen maar even stoppen voor een foto, de beren mogen absoluut niet wennen aan auto’s en mensen omdat ze dan een gevaar voor de bezoekers kunnen worden.
Als toetje gaan we nog naar de top van “Green Mountain” voor een prachtig uitzicht, dus na de teleurstelling van gisterenavond alsnog een geslaagde poging om de top te halen (deze keer wel met de jeep).

Wells Gray Park – Jasper (dag 13)

Wo. 14-06-00

8 Uur opgestaan, het regent nog steeds. Alles weer ingepakt, we gaan op weg naar Jasper in het noorden van de Rocky Mountains. Vanuit Wells Gray eerst weer de bewoonde wereld opzoeken, maar dat is niet zo moeilijk in Canada, de goede weg is snel gevonden.
’s Middags passeren we de grens met Alberta (klok 1 uur vooruit). Eind van de middag komen we aan in Jasper, dit stadje ziet er wel heel toeristisch uit. We zoeken een motel, en na enig zoekwerk lukt het ons een eigen bungalow te boeken in Bear Hill Lodge.
Die avond eten we in een Kantonees restaurant, en na het eten verzamelen we nog wat informatie voor de volgende dag.

Jasper (dag 14)

Do. 15-06-00

Vanmorgen eerst plannen maken. Omdat het weer nog redelijk is besluiten we om als eerste Whistlers Mnt. te bezoeken.
Deze berg kun je de eerste 1200 meter met een kabellift naar boven. We komen goedkoop aan kaartjes, we krijgen 2 kaartjes van een chauffeur van een busgezelschap waarvan 2 personen besluiten om niet mee te gaan naar boven.
Boven aangekomen is de lucht toch weer wat dicht getrokken waardoor het zicht een stuk minder is, en het is koud. De temperatuur is rond de 0°C en het waait heel hard, het begint zelfs licht te sneeuwen.

Terug op normaal niveau vervolgen we onze rit naar Lake Malinge. De tocht gaat voor zo’n 40 km door prachtig natuurgebied en onderweg zien we langs de weg achtereenvolgens enkele herten (Mule deer), 2 Bighorn sheeps met grote gekrulde hoorns, een paar edelherten (Elk), een paar elanden (Moose) en als klap op de vuurpijl 3 jonge zwarte beren (Black Bear). Het zijn nog redelijk jonge dieren en ze schijnen zich niets aan te trekken van het publiek (er zijn inmiddels nog een paar auto’s gestopt). Nadat we het stel op de foto hebben gezet rijden we door naar het meer en ondanks de grauwe lucht ziet het er toch prachtig uit.
Op de weg terug stoppen we bij Maligne Canyon, een diepe kloof die door de rivier is uitgesleten in de rotsen. We maken een wandeling langs de canyon en genieten van de het mooie beeld.
Als laatste maken we nog een fotostop bij Lake Annette, je begrijpt dat ik het niet kan laten om Annette op de foto te zetten met “haar” meer op de achtergrond.
Terug in Jasper genieten we van een goede maaltijd, en daarna rusten want morgen gaan we verder door de Rocky’s.

Jasper – Lake Louise (dag 15)

Vr. 16-06-00

Even na 8 uur gaan we op weg. We nemen de Icefield Parkway, dwars door de Rocky’s richting het zuiden. We zijn nog maar net op weg of we moeten alweer stoppen voor een eerste fotoshoot: een gezin ‘Mountain Goats’. We vervolgen onze weg naar de Anthabasca Falls. Daarna een stop bij de Sunwapta Falls, mooie waterval maar saaie entourage.
De volgende stop is de Anthabasca gletsjer, schitterend!
Eén grote sneeuwvlakte. We wagen ons niet op de gletsjer, de vele borden waarschuwen voor het gevaar. In het restaurant, gelegen tegenover de gletsjer, proberen we in alle drukte een hapje te veroveren. Na het eten genieten we nog even van het fraaie zicht op de gletsjer en rijden daarna door naar de volgende bezienswaardigheid.
Peyto Lake is een prachtig helblauw gekleurd meer. Het parkeerterrein is sneeuwvrij gemaakt, maar het pad naar het uitkijkpunt op het meer dus niet! wintersport in juni.
We besluiten deze dag door te rijden naar Lake Louise om daar te overnachten. Een motel is snel gevonden, maar het eten in Chateau Louise valt in het water omdat we het Chateau niet zo snel konden vinden. Gelukkig zijn er genoeg mogelijkheden om een hapje te eten, dus kunnen we ’s avonds met een volle maag voetbal kijken (Nederland – Denemarken).

Lake Louise – Banff (dag 16)

Za. 17-06-00

Uitgeslapen!, tot 09.00 uur. Na het ontbijt eerst naar Lake Louise, een prachtig meer gelegen tussen de bergen. Na deze toeristische attractie kijken we ook nog even bij het nabij gelegen Moraine Lake. Ook dit meer ligt prachtig tussen de besneeuwde bergen en is, naar onze mening, mooier dan Lake Louise.

Vervolgens gaan we op weg naar Banff. Vanuit Lake Louise kun je kiezen om de highway 1 te blijven volgen of voor een flink aantal miles de parallel lopende hw. 1a te volgen. Wij besluiten via de hw. 1a te rijden omdat daar meer kans is om wildlife te spotten. Helaas geen wildlife gezien, maar de prachtige route maakt dat ruimschoots goed.
In Banff gaan we op zoek naar een slaapplaats. Het blijkt behoorlijk druk in het weekend dus dat gaat niet meevallen.
Bij de “Red Carpet Inn” is geen kamer meer te krijgen, maar omdat we minimaal 2 nachten willen boeken word ons een prachtig alternatief geboden. De eigenaar van de “Red Carpet Inn” heeft een woning in het centrum van Banff en daar kunnen we, voor dezelfde prijs als een motelkamer, de benedenverdieping huren. We gaan eerst kijken en het blijkt een prachtig onderkomen te zijn, grote woonkamer, keuken, slaapkamer en luxe badkamer. We nemen onze intrek en gaan vervolgens een restaurantje zoeken. Na het eten slenteren we nog even door het toeristische centrum van Banff.

Banff (dag 17)

Zo. 18-06-00

Lekker geslapen in onze luxe “basement”. We beginnen die dag met een autotochtje door de omgeving van Banff. We rijden via de Tunnel Mountain Road en maken als eerste een stop bij de Hoodoo’s (een mooie passage in de rivier). Vandaar uit maken we een stevige wandeling, met steile klim, en aan het eind een mooi uitzicht over Lake Minnewaka. We dalen weer af en vervolgen onze tocht via de Golf Course Road. Golfen is een populaire sport in Canada. Aan het eind van deze route, bij de waterval, verwachten we rafters aan het werk te zien. Jammer, vandaag geen rafters. We lopen nog wat rond door de prachtige omgeving en keren terug naar Banff.
Morgen verlaten we de Rocky’s, en gaan we naar Galgary.

Banff – Galgary (dag 18)

Ma. 19-06-00

Vandaag naar Galgary. We verlaten ons luxe appartement en gaan op weg. Na ongeveer 40 km. verlaten we de Rocky’s en rijden door de uitgestrekt prairie’s. Onderweg stoppen we nog even om te genieten van het mooie uitzicht over de vlaktes met op de achtergrond de bergen.
Vlak voor dat we Galgary inrijden verlaten we de highway om het Olympisch Park te bezoeken.
Met een stoeltjeslift gaan we naar de top van de heuvel om daar de toren van de 90 meter schans op te gaan. Als je daar boven staat begrijp je niet dat de schansspringers hier af durven gaan, wat een gat!
Omlaag lopen we langs de bobsleebaan terug naar het hoofdgebouw. In het hoofdgebouw is nu een museum gevestigd en daar gaan wij ook even kijken. In het museum kun je ook enkele leuke test doen, en we winnen goud!
Na dit bezoek gaan we opzoek naar een motel. Na het uitladen van de koffers gaan we met de auto naar het centrum van Galgary waar we even rondkijken en een hapje eten. Morgen zullen we enkele highlite´s van Galgary bezoeken.

Galgary (dag 19)

Di. 20-06-00

We staan rond 08.30 uur op en ontbijten bij Smitty´s. Daarna als eerste stop naar de overdekte schaatsbaan van Galgary.
We weten dat het bij de University van Galgary is, maar na een poosje zoeken, geen schaatsbaan kunnen vinden (staat slecht, of niet, aangegeven). Dan gaan we eerst maar naar de Tower. Boven aangekomen hebben we een prachtig uitzicht over Galgary en omstreken + een fraai zicht op de Rocky´s. Na de Tower rijden we naar het Stampede Park, het centrum van de rodeo. Alles en iedereen is druk met de voorbereiding van de Stampede 2000 (7 tot en met 16 juli).
Na Stampede Park lopen we het centrum van Galgary in om even lekker een terrasje te pakken.
Terug bij de auto besluiten we nog een laatste poging te doen om de schaatsbaan te zoeken, en gelukkig deze keer wel gevonden. We kijken even rond en genieten nog even na van de Nederlandse successen tijden de de spelen van 1988.

Galgary – Amsterdam (dag 20)

Wo. 21-06-00

13.40 uur de terugvlucht naar Amsterdam.

Do. 22-06-00 (dag 21)

09.35 zijn we weer thuis.