FLORIDA: 7 t/m 25 oktober 2002

In oktober 2002 hebben we een rondreis gemaakt door Florida. De vliegreis, autohuur en eerste hotelovernachting hebben we geboekt bij Wereldcontact. Voor vertrek hebben we thuis al veel gelezen en op internet gezocht naar wat er allemaal is te zien in Florida. Op basis van de verzamelde gegevens hebben we vooraf ongeveer onze route vastgesteld. Omdat we voor onderweg geen hotels of motels hebben geboekt kunnen we hier nog wel makkelijk van afwijken als de situatie daar aanleiding toe geeft.
In het vervolg van dit verslag geven we van dag tot dag een indruk van onze rondreis.

Amsterdam – Orlando (dag 1)

Ma. 07-10-02

Na een lange, maar goed verlopen vlucht landen we rond half 3 in Orlando. We halen onze huurauto, een Chrysler PT-Cruiser, op en rijden naar ons eerste motel in Kissemmee. Dit motel hebben we al in Nederland geboekt. De rest van de dag doen we niets meer.

Orlando (dag 2)

Di. 08-10-02

De eerste volle dag in Orlando. En omdat we hier maar 3 dagen zijn moeten we gelijk al keuzes maken. Er is namelijk zoveel te doen dat het onmogelijk is om in 3 dagen alles te zien.
We besluiten als eerste naar Universal Studio’s te gaan. De entreeprijzen voor dergelijke parken zijn behoorlijk hoog maar je hebt vakantie en je wilt wat zien. De entree voor Universal Studio’s is rond de $ 50,– per persoon.
In het park zijn attracties te zien van verschillende bekende films. De sets zijn prachtig nagebouwd en je hebt het idee dat je deel uitmaakt van de film. Zoals b.v. de set van Twister waar je midden in een tornado terecht komt met veel water, vuur en natuurlijk wind. Bij de set van Earthquake krijgen we eerst uitleg over de special effects, waarna we in een metro stappen om vervolgens in een aardbeving terecht te komen.
Andere bekende attracties zijn o.a. Jaws, Men in Black en Terminater 2. Deze laatste mag je absoluut niet missen, mooie 3-D effecten afgewisseld met live-stunts.

Na deze eerste dag is ons vooroordeel over pretparken al behoorlijk bijgesteld. Het is van een totaal andere orde dan wat we in Nederland gewend zijn. We kunnen ons de volgende dagen dus nog lekker uitleven.

Orlando (dag 3)

Woe. 09-10-02

Vandaag kiezen we voor Sea-World, even hebben we overwogen of we misschien 2 parken konden bezoeken op 1 dag. Maar daar hebben we maar vanaf gezien, anders moeten we ons wel erg gaan haasten en het is tenslotte vakantie.
Rond half 11 arriveren we bij het park, de enorme parkeerterreinen staan dan al behoorlijk vol, entree: $ 52,– p/p. In Sea Word is zeer veel te zien en het is dan ook handig om aan de hand van de shows die op vaste tijdstippen plaatsvinden je programma samen te stellen.
Als eerste gaan we naar de Shamu Adventure Show. Een prachtig spektakel met de enorme orka’s. Bij deze show moet je wel oppassen om niet te dichtbij te gaan zitten. De kans dat je dan nat word is zeer groot. Andere shows zijn “Clyde en Seamore”, met 2 zeeleeuwen als hoofdrolspelers en de dolfijnen ontbreken natuurlijk ook niet met een eigen show.
Andere attracties, die heel de dag vrij te bezoeken zijn, zijn o.a.:

Shark Encounter, in een glazen tunnel onder water zie je de haaien voorbij zwemmen;
De Zuidpool, een tochtje langs de ijsberen, walrussen, enz.;
De Pinguins, vele soorten pinguins in een hal met echte sneeuw;
Dolfin Cove, een grote vijver met dolfijnen waar het mogelijk is om de dieren te voeren en aan te raken.

Orlando (dag 4)

Do. 10-10-02

De laatste dag in Orlando brengen we natuurlijk door in Disney World. Disney World bestaat uit een aantal parken die onmogelijk in 1 dag te bezoeken zijn dus kiezen we ervoor om alleen Magic Kingdom te bekijken, entree: $ 53,– p/p.
Met een ferry steken we het meer over waarna we voet aan wal zetten in Magic Kingdom. Er zijn een paar grote attracties die je zeker wilt doen. Maak van te voren een keuze welke je eerst wilt en ga daar na binnenkomst gelijk heen. Je maakt dan de meeste kans op kortere wachtrijen. Wij besloten om als eerste naar Splash Mountain te gaan, en we zijn al snel aan de beurt. Met een boomstam maak je een ritje door het water langs prachtige disney figuren, en als klap op de vuurpijl een vrije val, steil naar beneden.
Daarna naar Big Thunder Mountain Railroad, in een soort rolercoaster door mooi nagemaakt bergen van de gouddelvers.
Na deze 2 attracties doen we het verder rustig aan en lopen lekker door het park en genieten val al het moois, en de bekende Disney lokaties. Aan het eind van de dag gaan we naar Main Street om de parade bij te wonen, prachtig om al de verschillende disney figuren zo voorbij te zien komen.
Moe, maar voldaan keren we terug naar ons motel.
Morgen gaan we op pad om Florida verder te verkennen.

Orlando – St. Augustine (dag 5)

Vr. 11-10-02

Vandaag verlaten we Orlando via International Drive, een drukke straat met vele winkels en een paar zeer bijzondere gebouwen.
Vervolgens gaan we via de I-4 en Hwy 17 naar St. Augustine. Dit oudste stadje van Amerika heeft nog een centrum met smalle straatjes en zeer oude gebouwen (o.a. de oudste school van de U.S.). Aan de rand van het stadje, aan het water, staat nog een gedeelte van een oud Spaans fort. Het doet allemaal zeer on-Amerikaans aan.
We bezoeken ook nog Ripley’s Believe It or Not! In dit museum zijn de meest vreemde zaken van over de hele wereld verzameld, waarbij je je steeds moet afvragen of je het gelooft of niet.
Aan het eind van de middag verlaten we St. Augustine en rijden via de kustweg 1A1 alvast een stukje richting Daytona. We overnachten in Flagle Beach.

St. Augustine – Daytona Beach en Kennedy Space Center (dag 6)

Za. 12-10-02

Vanuit Flagler Beach zijn we al snel in Daytona Beach, waar we gelijk een van de eerste afslagen naar het strand nemen. Na het betalen van $ 5,– rijden we dan het strand op. Er is een speciale rijbaan uitgezet waar je niet harder mag rijden dan 10 mph.
We parkeren even op het strand om een strandwandeling te maken. Na de wandeling vervolgen we de route over het strand tot we niet verder mogen. Nadat we het strand weer hebben verlaten vervolgen we onze weg richting Cape Canaveral. Om lekker op te schieten gaan we een stuk over de I-95.
Bij het Kennedy Space Center sluiten we gelijk aan voor de bustour. De tour brengt ons bij verschillende stops op het enorme terrein, o.a. langs het enorme gebouw waar de spaceshuttles worden klaargemaakt voor lancering, en naar een uitkijktoren waar we een mooi uitzicht hebben op de verschillende lanceerplatformen. Op een van deze platformen staat een spaceshuttle klaar voor lancering (helaas te laat voor ons om hiervan getuige te zijn). Terug bij het Visitor Center brengen we nog een bezoek aan het Imax-theater om een 3D-film te bekijken over het opbouwen van een spacelab. Na dit bezoek rijden we door naar Cocoa Beach waar we een gezellig motelletje vinden vlak aan het strand.

Daytona Beach – Cocoa Beach – Boca Raton (dag 7)

Zo. 13-10-02

Wat later in de morgen verlaten we Cocoa Beach en rijden over de I-95 richting Miami. Voor Palm Beach verlaten we de I-95 en rijden weer via de 1A1 en Hwy 1, langs de vele vakantieoorden waarmee de oostkust is volgebouwd. Omdat het al wat later in de middag is besluiten we om niet meer naar Miami te gaan en stoppen we in Boca Raton. We vinden al vrij snel een motel vlak aan de kust en maken nog een lekkere wandeling langs de Atlantische Oceaan.

Boca Raton – Miami – Key Largo (dag 8)

Ma. 14-10-02

Na het voltanken van de auto rijden we richting Miami. In Miami aangekomen krijgen we een tropische regenbui op ons dak, maar na een minuut of 5 is het weer over en schijnt de zon. Aangekomen in het Art Deco District is het een kunst om een parkeerplaats te vinden (vroege vogels maken de meeste kans). Het Art Deco District staat bekend om zijn typische gebouwen in diverse pastelkleuren. We lopen een poosje rond, winkelen en drinken wat en na een bezoek aan Miami Beach verlaten we Miami weer en gaan op pad naar Key Largo.

Key Largo – Key West (dag 9)

Di. 15-10-02

Vanuit Key Largo, de upper key’s, rijden we via hwy 1 over de vele eilanden (key’s) naar het meest zuidelijke punt van Florida (en de U.S.A.), Key West. De verbinding tussen al deze eilanden is middels de ‘overseas highway’, lage bruggen vlak boven het water. We stoppen even bij de langste van deze bruggen, de ‘7-miles-bridge’. Naast deze nieuwe brug kun je ook nog een gedeelte van de oude verbinding zien liggen, welke bestond uit een spoorverbinding.
Aangekomen in Key West parkeren we onze auto in het centrum, vlak bij Mallory Square. Na een hapje eten brengen we een bezoek aan het Visiors Welcom Center om een accommodatie te vinden. Het lukt ons om een betaalbaar guesthouse vlak bij het centrum te vinden zodat we in Key West alles lekker te voet kunnen bezoeken.
Wat je in Key West zeker niet mag missen is de zonsondergang. Hier maken ze elke dag weer een feest van. Iedereen verzamelt zich op Mallory Square om hiervan te genieten. Tijdens het wachten worden de mensen vermaakt door de vele straatartiesten die een graantje meepikken van de vele toeristen.
Vanavond hebben we echter pech, de bewolking gooit roet in het eten. Na het verzenden van een aantal emailtjes genieten we nog een poosje van de gezellige drukte in de smalle straatjes van Key West.

Key West (dag 10)

Wo. 16-10-02

Een rustige dag vandaag, de auto lekker laten staan. Heerlijk slenteren en winkelen in Duval Street.
Begin van de middag gaan we met een glassbottom boat naar het koraal rif. Na ongeveer 20 minuten varen arriveren we boven het rif en hebben we door de glazen bodem van de boot een prachtig zicht op het veelkleurige koraal en de evenzo kleurige vissen. Terug in Key West brengen we de rest van de dag door aan het strand. Lekker zwemmen en zonnen.
’s Avonds weer naar Mallory Square voor de zonsondergang, het is weer bewolkt maar minder dan de avond hiervoor waardoor we toch een paar prachtig gekleurde luchten te zien krijgen.

Key West – Flamingo – Homestead (dag 11)

Do. 17-10-02

Vandaag vertrekken we richting de Everglades, de 120 mile naar Homestead rijden we in één keer door. Na een lunch nemen we bij Homestead de afslag richting Flamingo, het zuidelijke deel van de Everglades. Bij het Royal Palm Visitor Center rijden we, na het betalen van $ 10,– het park binnen. Bij dit visitor center zijn een 2-tal routes uitgezet om te voet de Everglades te verkennen.
De eerste route is de “Anhinga Trail”, deze 800 meter lange steiger voert ons langs de drassige grasvlaktes en open water. Onderweg zien we een aantal prachtige vogels, zoals de Anhinga (slangen-halsvogel), maar geen alligators.
De tweede route, de “Gumbo Limbo Trail”, gaat door dichte bossen met een grote verscheidenheid aan bomen en planten. In één van de kleine meertjes in het bos zien we de 1e alligator, niet zo heel groot maar wel heel dichtbij.
Na deze eerste stop rijden we door richting Flamingo. Onderweg nog een stop bij de “Pa-hay-okee Overlook”, een korte trail naar een hoger gelegen uitkijkpost vanwaar we een prachtig uitzicht hebben over de uitgestrekte grasvlakten. Na het bezoek aan Flamingo rijden we de zelfde route terug (kan niet anders) naar Homestead waar we een motel zoeken.

Everglades – Napels (dag 12)

Vr. 18-10-02

Vanuit Homestead rijden we via de 997 richting hwy 41, de “Tamiami trail”. We rijden in één keer door naar Shark Valley waar we precies op tijd komen (11.00 uur) om met de tramtour mee te gaan. Deze tour brengt ons, dwars door de Everglades, naar een hoge uitkijktoren. Onderweg vertelt de gids ons alles over de Everglades en zijn bewoners. Bij de uitkijktoren zien we een enorme alligator en een grote schildpad, en natuurlijk heel veel vogels.
Vervolgens rijden we door naar Everglades City waar we een boottocht maken langs de Ten Thousand Islands. Hier krijgen we een mooi beeld van het waterrijke gedeelte van de Everglades.
Eind van de dag rijden we door naar Napels waar we een motel boeken.

Napels – Sarasota (dag 13)

Za. 19-10-02

We vertrekken vanuit Napels via Hwy 41 richting Fort Myers. Na een aantal miles verlaten we de grote weg en rijden via binnenwegen naar Punta Gorda. Vandaar gaat het richting Venice waar we een tussenstop maken aan de haven. Na deze stop rijden we verder langs de wat minder druk bebouwde westkust naar Sarasota.
Bij Sarasota nemen we de afslag richting Siesta Key, dit is een klein toeristenoord op een eilandje voor de kust. In Siesta Key Village vinden we aan Beach Road een leuk motel, Oasis. Ze hebben nog net 1 kamer over die we met wat korting kunnen krijgen. Omdat het nog vroeg in de middag is zoeken we snel onze zwemspullen bij elkaar en genieten de rest van de middag van de warme zon, het prachtige strand en het heerlijke water in de Golf van Mexico.

Sarasota – Clearwater (Tampa) (dag 14)

Zo. 20-10-02

We verlaten ons riante onderkomen op Siesta Key en gaan op weg naar de familie v.d. Zande. Deze vrienden zijn begin 2002 verhuisd vanuit Washington naar Dunedin (net boven Clearwater). De laatste dagen in Florida zijn we bij René, Julie en de kinderen Jason en Tarah te gast, gezellig bijpraten en oude herinneringen ophalen.

’s Middags gaan we met z’n allen naar het prachtige strand van Clearwater. Clearwater Beach is een van de mooiste stranden van Florida.

Clearwater (dag 15)

Ma. 21-10-02

Eerst lekker uitgeslapen, René en Julie zijn al naar het werk en de kinderen naar school. Na een bakje koffie en een krantje rijden we naar Ybor City. Dit is een gezellige wijk in Tampa met een beetje Zuid-Amerikaans karakter. In Ybor City zitten veel Cubanen en dus ook de sigarenindustrie.
’s Middags rijden we terug naar Clearwater en vermaken ons de rest van de dag aan het strand.
’s Avonds lekker eten, buiten in de tuin aan het zwembad. En daarna op tv nog een football wedstrijd gekeken.

Clearwater (dag 16)

Di. 22-10-02

Deze morgen gaan we op advies van René eerst naar Tarpon Springs, een Grieks dorp iets ten noorden van Clearwater.
Het ziet er heel gezellig uit, smalle straatjes, veel blauw/wit gekleurde huizen en een leuk haventje met kleine vissersbootjes.
Na het eten van een heerlijke souvlaki stappen we weer in de auto en rijden naar St. Petersburg (st. Pete).
In St. Petersburg bezoeken we The Pier, een grote pier met vele winkeltjes en restaurants. Ook lopen we nog een stukje door de winkelstraten vlak bij de pier.
Op de weg terug rijden we langs het kantoor van René om vervolgens samen met René bij de baseball training van Jason te gaan kijken.

Clearwater (dag 17)

Wo. 23-10-02

Vandaag heeft René een vrije dag gepland om samen met ons op stap te gaan. We besluiten om als eerste eens lekker te gaan ontspannen op de wave-runner (een grote jet-ski), de favoriete ontspanning van René. Terwijl wij ons een uurtje uitleven op het water van Tampa Bay geniet Annette lekker van de zon en maakt wat foto’s.
Na deze ontspanning even bijkomen onder het genot van een heerlijke lunch in een gezellig restaurant aan het water.
’s Middags brengen we een bezoek aan één van de enorme shopping-mall’s, lekker koel met al die airco’s. Eind van de middag gaan we dan nog met Jason naar de voetbaltraining.
’s Avonds nog even voor de tv om de laatste innings van de spannende worldseries baseball te kijken.

Clearwater – Orlando (dag 18)

Do. 24-10-02

De dag van vertrek. Eerst nog wat uitgeslapen. Na het pakken van de koffers en een bakje koffie is het tijd om afscheid te nemen. Het is ongeveer 2 uur rijden dus alle tijd want we vliegen pas eind van de middag.
Huurauto inleveren, inchecken en om 18.00 uur stijgen we op.

Orlando – Amsterdam (dag 19)

Vr. 25-10-02

Aankomst op Schiphol, einde vakantie.