Dag 11: Yichang – Yangzi Cruise (24 mei)

Om half zeven gaat de wekker. Eigenlijk veel te vroeg na zo’n lange treinreis maar er is voor ons een volledig dagprogramma geboekt.
We ontmoeten eerst onze lokale gids, Jimmy.
We komen er wel gelijk achter hoe blij we moeten zijn met onze eigen reisleidster Sarah. Ondanks haar kleine charmante/grappige taalprobleem, met de L en de R, spreekt ze uitstekend Engels. Dit in tegenstelling tot Jimmy die we maar moeilijk kunnen verstaan.

Jimmy neemt ons als eerste meen naar de 3-klovendam. Bij dit enorme project maken we drie stops waardoor we een goed beeld krijgen van het immense bouwwerk. De dam sluit de rivier af over een breedte van ongeveer 2,3 km. Het stuwmeer wat hierdoor is ontstaan heeft de 3 kloven onder water gezet. Dat dit veel mooie natuur kost en ook de woonplaats van zo’n miljoen chinezen onder water heeft gezet kan de regering niet zoveel deren, de prestige is veel belangrijker.
De dam voorziet met de enorme generatoren in 8% van de totale Chinese stroombehoefte. Na dit bezoek aan de dam rijden we weer ruim anderhalf uur terug naar Yichang.

Na een heerlijke, maar pittige, lunch gaan we naar de volgende bestemming. Sanxiarenjia is het dorp van ‘de mensen van de drie kloven’ en ligt in het oostelijk deel van de Xiling kloof. In dit dorp, een soort openlucht museum, tonen de ‘Tujia’ hun traditionele manier van leven. Het dorp is gelegen in een prachtige omgeving.

Wederom een uur in de bus terug naar Yichang vanwaar we vertrekken naar de boot voor de cruise over de Yangzi. In Yichang staan echter een aantal bussen te wachten waarmee alle reizigers voor de cruise naar de boot worden gebracht. Tot onze verbazing is het vertrekpunt vlak bij de Drieklovendam waar we eerder die morgen ook al waren. Dus wederom een rit van ruim een uur, het schema van deze dag had dus wel wat efficiënter ingedeeld kunnen worden waardoor we minder in de bus hadden hoeven zitten.
Om 21.00 uur is het dan zover, de trossen gaan los en we vertrekken voor de eerste dag van de driedaagse cruise (tip 4). We zoeken al snel onze hut op na deze vermoeiende dag met de vele busritten.

Dag 12: Yangzi Cruise (25 mei)

Om zes uur worden we gewekt ( de 2e dag van de cruise) met een gezellig deuntje, om half zeven worden we verwacht voor het ontbijt.
Even na zevenen stappen we over op een kleinere rondvaartboot die ons meeneemt op één van de zijrivieren van de Yangzi. Na een prachtige tocht van zo’n anderhalf uur langs geweldige bergwanden en prachtige natuur komen we aan het eind van de zijrivier bij een klein vissersdorpje. We stappen hier over in kleine vissers(roei)boten (17 toeristen per boot) waarmee lokale vissers ons verder stroomopwaarts roeien. Vroeger trok dit volk de passerende bootjes aan touwen door de stroomversnellingen verder de rivier over. In die tijd deden ze dat naakt en vandaar de naam “Naked Trackers”
Om te laten zien hoe dat er in vroeger tijd aan toe ging worden wij ook door de vissers de eerste stroomversnelling doorgetrokken.

Na dit uitstapje varen we de zijrivier weer af terug naar onze cruiseboot. Onderweg zien we nog hoe vroeger de doden werden begraven in dit gebied. Hoog in de rotsen werden de kisten in rotsspleten geplaatst op balken die tussen de bergwanden werden geklemd (Suspended Coffins).

Met de cruiseboot varen we verder de Yangzi rivier op. Als eerste passeren we de Xilling-kloof (1 van de 3 kloven), en onderweg krijgen we nog wat uitleg over de vele rotspieken die we passeren. In vroeger tijd hebben deze allemaal een naam gekregen als een soort herkenningsteken waarmee men kon aangeven waar men was, of naar toe ging.

We passeren ook de 2 andere kloven, de Wu- en Qutang-kloof Deze laatste kloof is bekend om de klif aan het eind van de kloof. Deze klif staat ook afgebeeld op het biljet van 10 RMB.

Na het diner aan boord gaan we nog even aan land om een tempel te bezoeken. Na het bezoek aan de “Three Kingdom”tempel varen we verder richting Maoping. De nacht brengen we weer door aan boord van de cruiseboot.

Dag 13: Yangzi – dagtrein Chengyang (26 mei)

Wanneer we wakker worden heeft de boot inmiddels aangelegd. Volgens het programma kunnen we hier nog een tocht maken in kleine drakenboten waarna de boot terugvaart naar Maoping. Maar omdat wij al begin van de middag op de trein naar Chengyang moeten zitten kunnen we niet met de boot terug varen omdat we dan de trein niet halen.
Sarah heeft voor ons een busje geregeld wat ons direct terugbent naar Yichang, een rit van ruim 2 uur door een prachtig berglandschap.

In Yichang hebben we nog ruim de tijd om lekker te lunchen. We brengen onze bagage al op het station waar we hetr op kunnen slaan in een beveiligde ruimte.
We nemen afscheid van Jimmy, en genieten van een heerlijke lunch.

Om 13.15 uur stappen we de trein in voor een rit van 11,5 uur naar Chengyang. Sarah moet nog even een stevige ruzie uitvechten met een plaatselijke agent die voor zijn klanten goede plaatsen wil regelen, maar deze waren reeds gereserveerd voor ons. Het gaat er even heftig aan toe, maar het loopt allemaal goed af. Wel word ons de verhoudingen tussen de man en vrouw in China duidelijk, mannen dulden dus geen tegenspraak van een vrouw. De man behandelde Sarah als een minderwaardig persoon die niet voor haar eigen volk zorgde maar voor vreemden, wij dus.

Met een kleine vertraging komen we om 01.50 uur aan in Sanjiang vanwaar het nog 30 minuten rijden is voor we in Chengyang aankomen.
We rijden in het donker door een verlaten, bergachtig gebied.
In het hotel aangekomen duiken we direct ons bed in. Morgen kijken we wel verder.